Laser, to jak wiemy silnie skupiona wiązka fotonów, która może być na tyle silna iż może nawet poradzić sobie z przepaleniem niektórych ciał stałych. O ile w przypadku zwykłych materiałów nie jest to trudne, o tyle jednak jeśli chodzi o metale to pojawia się tu spora trudność.
Chodzi oczywiście o grubość samej płyty metalowej. Wiadomo – im jest ona grubsza tym trudniej będzie wiązce lasera się przez nią przebić. Oczywiście można to zrobić zwiększając moc lasera ale taki zabieg może doprowadzić do uszkodzenia ciętej powierzchni. Dlatego nie jest to dobry pomysł…
Czym tak naprawdę jest laser cnc?
Każdy laser cnc to narzędzie, dzięki któremu możliwe jest przycinanie z odpowiedniego arkusza różnego rodzaju metali (i innych artykułów również) interesujących nas wzorów i kształtów. W dużym uproszczeniu mamy więc do czynienia z czymś, co jest połączeniem lasera i układu sterowania cnc.
Układy laserów cnc zawdzięczają swoją nazwę alfanumerycznej metodzie sterowania. Polega ona na przesuwaniu danego elementu tnącego (w tym przypadku narzędzia skupiającego promień świetlny) według układu współrzędnych. Dane, według których przesuwany jest promień lasera są zapisane w programie który charakteryzuje się dość dużą prostotą i w każdym z wierszy definiuje położenie lasera według osi x i y.
Ze względu na swoją charakterystyczną budowę, każdy laser cnc podczas swojej pracy musi dostosowany do szeregu warunków pracy do której został przeznaczony. Doświadczony operator, musi wiedzieć jaką ustawić prędkość cięcia, w jakim materiale cięcie będzie się odbywać… Wbrew pozorom, laser cnc wcale nie jest urządzeniem, które zrobi za nas wszystko automatycznie.
Kilka zdań podsumowania.
Laser cnc, to swego rodzaju urządzenie tnące, które charakteryzuje się dużą wydajnością i mocą. Niestety, jego wadą jest niewielka grubość ciętego materiału. W porównaniu do innych metod cięcia w tym przypadku mamy do czynienia z ogromnym zużyciem energii i niewielkim współczynnikiem penetracji ciętego materiału.
Zobacz również: http://www.radancnc.pl/wycinanie/radprofile
Be the first to reply