Polski klient z reguły jest bardzo nieufny i do wszelkich nowości podchodzi z dystansem. Nie dziwi więc fakt, że auta hybrydowe nie są u nas tak popularne, jak u naszych zachodnich sąsiadów. W obiegowej opinii wciąż pokutuje twierdzenie, że hybryda to raczej trik marketingowy, a nie realne oszczędności. Czy jest w rym choć ziarnko prawdy? Przekonajmy się.
Oszczędność to mit?
Takie pytanie najczęściej trapi potencjalnych klientów. Co prawda w katalogach i prospektach reklamowych producenci obiecują spalanie na poziomie 2 – 3 litrów, jednak każdy, kto posiada choćby zdawkową wiedzę motoryzacyjną, doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że prowadzone przez producentów testy spalania odbywają się w warunkach laboratoryjnych, które nijak mają się do realnego ruchu drogowego. Jednak niezależne testy redakcyjne nie kłamią – napęd hybrydowy może być bardzo oszczędny. Co prawda osiągnięcie wartości deklarowanych przez producenta jest bardzo trudne, a w wielu przypadkach nawet niemożliwe, jednak hybryda i tak pozostawia spalinową konkurencję daleko w tyle ().
Napęd hybrydowy największą oszczędność wykazuje w warunkach ruchu miejskiego. Jak na ironię mniejszemu zużyciu paliwa sprzyjają korki i liczne postoje na skrzyżowaniach. Dlaczego ponieważ podczas postoju silnik spalinowy nie pracuje, a samochód rusza przy użyciu napędu elektrycznego. Podobnie wygląda jazda z niskimi prędkościami a częste hamowania sprzyjają ładowaniu baterii. Realne miejskie spalanie średniej wielkości samochodu hybrydowego oscyluje w granicach 3.5 litra na każde sto kilometrów. Rewelacja! Nieco inaczej wygląda jednak jazda autostradowa.
Ruch autostradowy charakteryzuje się nie tylko wysoką średnią prędkością, ale także małą liczbą hamowań. O postojach, poza dojazdem do punktu poboru opłat, można zapomnieć. W takich warunkach spalanie hybrydy nie odbiega od zużycia paliwa, jakie wykazują samochody z konwencjonalnym napędem. Dzieje się tak ponieważ przy wysokich prędkościach silnik elektryczny jest przez cały czas ładowany i nie wspomaga układu spalinowego.
Czy zatem zakup hybrydy jest opłacalny? Patrząc na polską infrastrukturę drogową, w której autostrady stanowią ułamek wszystkich dróg, można odpowiedzieć wyłącznie twierdząco.
Be the first to reply