Wraz z dynamicznym rozwojem marketingu internetowego powstaje coraz więcej pojęć, które łatwo pomylić – zdarza się to nawet specjalistom. Przedstawiamy dokładne wyjaśnienia pojęcia SEM, SEO i PPC, które – mamy nadzieję – rozwieją wiele Waszych wątpliwości.
SEM (Search Engine Marketing)
To pojęcie oznacza, w tłumaczeniu na język polski, marketing w wyszukiwarkach. Obejmuje ono wszystkie działania promocyjne danej strony, czyli pozycjonowanie (SEO) i optymalizację, a także kampanię linków sponsorowanych (PPC). Na celu mają one zwiększenie popularności danej witryny w internecie.
Marketing w wyszukiwarkach okazuje się bardzo efektywny, dlatego coraz więcej osób oraz agencji SEO decyduje się na tego typu działania. Ma na to wpływ wiele czynników. Jednym z nich jest przyjazność reklamy w wyszukiwarkach, dzięki czemu chętnie z niej korzystamy, klikając na odpowiedni link. Kiedy przykładowo, szukamy informacji o butach zimowych, wyświetlają nam się płatne reklamy firm obuwniczych, dlatego też – jako że leży to w polu naszego zainteresowania – zachęca to nas do przejrzenia oferty danej firmy.
SEO (Search Engine Optimization)
Stanowi pewną część marketingu w wyszukiwarkach. Celem SEO jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji w wyszukiwarkach poprzez słowa kluczowe, co ma w efekcie wygenerować większy ruch na naszej stronie. Rezultaty działań SEO możemy zwykle dostrzec po kilku tygodniach, a czasem nawet po upływie kilku miesięcy. Wszystkie działania SEO możemy podzielić na dwa typy:
• on-site: polegają na optymalizacji strony w taki sposób, aby poszczególne jej elementy mogły być lepiej dostrzeżone przez roboty Google;
• off-site: dotyczą wszystkich działań, które mają miejsce poza obrębem samej strony, następuje tutaj wykorzystanie słów kluczowych oraz tzw. link building, czyli budowanie bazy linków.
PPC (Pay Per Click)
Jest to taki typ internetowej reklamy, który wiąże się z płatnością ze jej kliknięcie. Płaci reklamodawca, zarabia reklamobiorca, a klika w nią użytkownik przeglądający daną witrynę. Tego typu reklama może się pojawić zarówno w wyszukiwarkach, mediach społecznościowych, jak i na wszelkiego rodzaju portalach. Obecnie możemy ją umieścić nie tylko w formie tekstu, ale także obrazka lub wideo.
Aby sprawdzić efektywność reklamy PPC, należy po prostu sprawdzić ilość kliknięć. Obecnie różne portale mają rozmaite systemy, które przeprowadzają własne obliczenia. Najpopularniejszym z nich jest w tym momencie Google AdWords, jednak np. Onet ma swój OnetBoks oraz OnetKontekst. Warto pamiętać, że aby tego typu reklama przyniosła właściwe efekty, musi przyciągać uwagę internauty.
Be the first to reply