Gwałtowny wzrost temperatury silnika to bardzo niepokojąca sytuacja, która może świadczyć o awarii samochodu. Jeśli spod maski wydobywa się para oznacza to, że przyczyną usterki jest problem z układem chłodzenia – co robić w takiej sytuacji i jak usunąć usterkę?
Zagotowanie płynu w chłodnicy to jedna z najczęstszych awarii, które zdarzają się kierowcom. Największe prawdopodobieństwo wystąpienia takiego problemy zachodzi latem, w czasie upałów, ale także w mroźne dni. Jak reagować, gdy spod maski zaczyna wydobywać się para? Na pewno nie można panikować. Trzeba zatrzymać samochód i bez wyłączania silnika unieść maskę. W ten sposób umożliwia się lepszą cyrkulację powietrza i szybsze chłodzenie silnika.
Istnieje kilka różnych przyczyn awarii układu chłodzenia samochodu. Brak sprawnego działania tego elementu przejawia się przede wszystkim w nadmiernym wzroście temperatury silnika, a najbardziej oczywistym objawem jest zagotowanie się płynu w chłodnicy. Do takiej sytuacji dochodzi na przykład w wyniku zanieczyszczenia samej chłodnicy lub kanałów układu chłodzenia. Inna przyczyna to problemy z paskiem klinowym lub usterka termostatu.
W przypadku zagotowania wody w chłodnicy należy samodzielnie poszukać przyczyny takiej usterki – trzeba dokładnie obejrzeć pasek klinowy, sprawdzić wentylator, a także skontrolować, czy nie pojawił się wyciek płynu chłodzącego. Jeśli brak widocznych śladów usterki, należy po prostu spokojnie poczekać i sprawdzić, czy temperatura zacznie spadać.
Jeśli nie udaje się znaleźć żadnych zewnętrznych oznak awarii, a temperatura silnika utrzymuje się przez cały czas na bardzo wysokim poziomie, oznacza to, że prawdopodobnie w układzie chłodzenia zgromadziły się zanieczyszczenia, które zaburzają jego prawidłowe działanie.
Awaria chłodnicy może być bardzo poważnym problemem. W przypadku poważniejszej usterki trzeba liczyć się z koniecznością odwiedzenia warsztatu i ze sporym wydatkiem na przeprowadzenie naprawy. Na szczęście w większości przypadków usterki układu chłodzenia nie są poważne i nie wymagają ponoszenia bardzo dużych kosztów.
Przeczytaj również o regeneracji turbin
Be the first to reply